Noi Reguli privind Emisiile de CO2 pentru Vehiculele Grele!

Noi Reguli privind Emisiile de CO2 pentru Vehiculele Grele!
Cuprins

Consiliul European a adoptat o nouă regulă cu privire la emisiile de CO2 pentru vehiculele grele, impunând standarde mai stricte în eforturile de combatere a poluării și schimbărilor climatice. Această decizie implică o schimbare majoră în industria transportului rutier, urmărind să reducă impactul negativ al emisiilor generate de camioanele cu motorină.

Potrivit noilor reguli, majoritatea camioanelor comercializate în Uniunea Europeană începând cu anul 2040 vor trebui să fie lipsite de emisii poluante, având un impact semnificativ în reducerea poluării generate de transportul rutier.

În detaliu, regulamentul menține obiectivul actual pentru anul 2025, care presupune o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone. De asemenea, pentru a fi în conformitate cu obiectivele climatice ale UE pentru perioada 2030 și ulterioară, acesta stabilește și următoarele ținte ambițioase: o reducere a emisiilor cu 45% începând cu 2030, 65% începând cu 2035 și 90% începând cu 2040.

Actualmente, majoritatea camioanelor care circulă pe șoselele europene folosesc motorină, un combustibil care generează emisii de gaze cu efect de seră și substanțe poluante dăunătoare pentru sănătatea umană. Aceste vehicule grele sunt responsabile pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor de transport rutier din Europa.

Pe lângă aceste măsuri, noile reguli impun și obiectivul ca, până în anul 2035, toate autobuzele urbane noi să fie cu emisii zero, cu un obiectiv intermediar de 90% până în 2030. Cu toate acestea, autobuzele interurbane sunt exceptate de la această cerință, fiind considerate autocare în ceea ce privește măsurarea reducerii emisiilor.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a lăudat aceste măsuri drept cele mai ambițioase din lume, subliniind că succesul lor depinde de eforturile guvernelor statelor membre în a furniza o infrastructură adecvată, precum și de dezvoltarea rețelelor de încărcare. Potrivit ACEA, 50.000 de puncte publice de încărcare pentru camioane ar trebui să fie disponibile până în anul 2030 pentru a susține implementarea eficientă a noilor reguli.

Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele a fost aprobat atât de țările UE cât și de Parlamentul European, urmând să fie publicat în Jurnalul Oficial al UE în curând și să intre în vigoare la 20 de zile după publicare.

Cu toate acestea, adoptarea finală a regulamentului a generat controverse, în special din partea Germaniei și a parlamentarilor europeni de centru-dreapta, care pledau pentru permisibilitatea vânzării de camioane cu motoare pe combustie și după anul 2040. Conform unui oficial european citat de Reuters, la votul de astăzi doar Italia, Polonia și Slovacia s-au opus, în timp ce Cehia s-a abținut.

Sursa: Economica